Luister
muziek
19 september 2021 - 12:59
Deel dit artikel:

Gemeentenieuws in Cranendonck Actueel | Week 37

Hier lees je het laatste nieuws van gemeente Cranendonck. Iedere week verschijnen hier de ingekomen aanvragen, verleende vergunningen, werkzaamheden et cetera.

cranendonck24
  / Gemeente Cranendonck
  • Beeld - Jos Meusen
Advertentie

Download onze gratis app en mis niets.

Bekendmakingen

Ingekomen aanvragen
Eikenlaan 204, Budel-Dorplein: verlenging carport
De la Minestraat ong. Budel (Kadastraal BDL L 1560): nieuwbouw loods/kantoor
Moonslaan 21, Maarheeze: Oprichten bijgebouw
Zeis ong. Maarheeze (Kadastraal MHZ A 4135): plaatsen stacaravan
Rect. Van Nestestraat 188, Budel-Dorplein: legalisatie van gebouwen

Verleende vergunningen
Grote Bleek 4, Maarheeze: bestaand bouwwerk gebruiken voor huisvesting in verband met mantelzorg

Verlenging beslistermijn
Bergsestraat 17, Gastel: uitbreiden van gebouw 1
Bergsestraat 17, Gastel: uitbreiden van gebouw 5
Bergsestraat 17, Gastel: uitbreiding van gebouw 4

Sloopmelding
Berg 14, Budel: asbestsanering
Het Laar 9, Maarheeze: asbestsanering

Melding Activiteitenbesluit
Rondven 21c, Maarheeze: oprichten van een inrichting (bedrijf)
Roerdomp 2, Soerendonk: overschakeling naar het houden van paarden
Deken Van Baarsstraat 4, Budel : oprichten van een inrichting (bedrijf)
Bergbosweg 36, Budel: veranderen van een veehouderij

Evenementenvergunning verleend
De Branten 15, Soerendonk: Kwart- en Halve Marathon (19 september 2021)
Sint Cornelisplein, Gastel: Kermis Gastel (18 t/m 21 september 2021)
Sint Cornelisplein, Gastel: Feesttent Kermis Gastel (18 t/m 21 september 2021)

Alle officiële bekendmakingen staan op overheid.nl. U kunt zich ook aanmelden voor de e-mailservice via overuwbuurt.overheid.nl.


Werkzaamheden Ulkedonken in Maarheeze

Vanaf dinsdag 21 september 2021 wordt de bocht van de Ulkedonken nabij de carpoolplaats aan De Kleine Bruggen opnieuw bestraat. Naar verwachting nemen de werkzaamheden in Maarheeze ongeveer vier dagen in beslag. De planning van de werkzaamheden is ook afhankelijk van de weersverwachtingen. Tijdens de werkzaamheden is de rijbaan afgesloten voor het doorgaande verkeer. Het verkeer wordt door middel van borden omgeleid.


Resultaten cliëntervaringsonderzoek Wmo, Jeugdzorg en Werk & Inkomen

In de eerste helft van 2021 heeft de gemeente het jaarlijkse onderzoek naar de ervaringen van cliënten met zorg en ondersteuning uitgevoerd. Alle inwoners van Cranendonck die in 2020 voor het eerst contact hadden gehad met één van de medewerkers van Werk & Inkomen, Sociaal Team of Centrum Jeugd en Gezin (CJG), ontvingen een brief met vragenlijst. Daarnaast ontvingen bestaande cliënten een vragenlijst. In totaal hebben 554 inwoners de vragenlijst ingevuld.

Resultaten
De resultaten van het onderzoek geven inzicht in zaken die goed gaan en de gebieden waar onze uitdagingen liggen. In het algemeen zijn cliënten tevreden over de toegang tot de zorg en ondersteuning en de gesprekken met de consulenten. De vragen waarmee inwoners naar het Sociaal Team komen zijn over het algemeen goed beantwoord. Daarbij hoeven mensen doorgaans niet lang op ondersteuning te wachten en de kwaliteit van de ondersteuning is goed en passend bij de hulpvraag. Ondanks personele wisselingen, langdurig zieken en het meer vanuit huis werken vanwege corona, is de bereikbaarheid van de gemeente vrijwel gelijk gebleven.

Vergelijking met andere onderzoeken
De resultaten van 2020 zijn grotendeels vergelijkbaar met eerdere metingen. Er zijn slechts enkele verschillen. Zo is het percentage mensen dat via de sociaal makelaar bij de gemeente terecht is gekomen sinds 2016 gestegen van 3% naar 8%. Ook lossen cliënten, vergeleken met 2018, in 2020 hun vraag/probleem minder vaak zelf of samen met naasten/vrijwilligers op. De vergrijzing van de bevolking (inwoners leven langer en hebben daarbij meer ondersteuning nodig) biedt hiervoor een logische verklaring.

Coronacrisis
In het onderzoek over 2020 hebben we enkele vragen gesteld die te maken hebben met corona. Uit de resultaten blijkt dat cliënten zich vaker eenzaam voelden tijdens de coronacrisis dan daarvoor. Een derde van de cliënten heeft minder ondersteuning ontvangen als gevolg van de coronamaatregelen. Daarnaast heeft een aantal cliënten langer op ondersteuning moeten wachten. Desondanks geeft de meerderheid (71%) aan dat het gewenste resultaat van de ondersteuning of zorg is behaald. Cliënten waarbij de ondersteuning thuis, op locatie of via beeldbellen plaatsvond waren vaker tevreden over de ondersteuning dan cliënten waarbij de ondersteuning telefonisch of op andere wijze verliep.

Onderzoeken in de toekomst
Met ingang van 2021 gaan we de cliëntervaring continue meten (dus op meerdere momenten in plaats van een keer per jaar). Het continu meten levert meer actuele en betrouwbaardere resultaten op. De gemeente bedankt alle deelnemers aan het onderzoek over 2020 hartelijk voor hun medewerking!


Onderzoek naar koopgedrag in Noord-Brabant

De detailhandel is de afgelopen jaren veranderd. Waar het online winkelen een sterke groei heeft doorgemaakt, is op straat vaker leegstand zichtbaar en veranderen winkels in bijvoorbeeld horeca of woningen. Gemeenten en provincies zetten zich samen met winkeliers in voor een aantrekkelijke dorpscentra en een compleet winkelaanbod. Om dit zo goed mogelijk te doen, is periodiek onderzoek naar koopgedrag van groot belang.

Grootschalig onderzoek
Begin september is een grootschalig onderzoek gestart in Noord-Brabant. Het onderzoek brengt in beeld waar inwoners boodschappen doen, winkelen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende aankooplocaties. Deze informatie brengt het functioneren en de aantrekkelijkheid van winkelgebieden in beeld en helpt daarmee gemeenten en provincies bij het versterken en verbeteren van winkelvoorzieningen. Ook de gemeente Cranendonck neemt deel aan het onderzoek, dat wordt uitgevoerd door I&O Research.

Deelnemers gezocht
Begin september start het veldwerk. In deze periode worden inwoners uitgenodigd voor deelname aan het onderzoek. Ze ontvangen namens de provincie een schriftelijke uitnodiging in de brievenbus. De huishoudens zijn willekeurig geselecteerd.

Hebt u geen brief ontvangen maar wilt u toch deelnemen? Dit kan door online een vragenljist in te vullen via startvragenlijst.nl/koopgedrag. Onder alle deelnemers worden 100 horeca cadeaukaarten van € 25,- verloot.

Privacy gewaarborgd
De privacy van deelnemers is gewaarborgd in overeenstemming met de nieuwe privacywetgeving (AVG). Meer informatie over het onderzoek vindt u op kso2021.nl. Daar staat onder andere een kort filmpje met uitleg over het onderzoek.

Download de gratis app van Cranendonck24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:
Advertentie



Ga terug
Advertentie
Advertentie