Luister
muziek
23 Januari 2025 11:48
Deel dit artikel:

Ruim 3.150 keer ongewenste situatie gemeld op station in Maarheeze vorig jaar

De beveiliging van de NS deed in 2024 ruim 3.150 keer melding van een ongewenste situatie op het station in Maarheeze. Dat blijkt uit een brief die naar de Tweede Kamer is gestuurd. Dit zijn gemiddeld 8,6 meldingen per dag.

cranendonck24
  / / Redactie
Advertentie

Bij de NS speelt het idee om treinstation Maarheeze links te laten liggen nu de overlast van asielzoekers uit het azc in Budel aanhoudt en de kosten voor veiligheidsmaatregelen hoog zijn.

Kamerlid El Abassi (DENK) heeft tijdens een commissiedebat verzocht om een brief te ontvangen met informatie over de situatie op station Maarheeze. Daarop heeft staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van Openbaar Vervoer en Milieu gereageerd. In die brief aan de Kamerleden wordt benoemd wat de veiligheidssituatie op het station in Maarheeze is.

De NS laat aan de staatssecretaris weten dat op de meeste stations en trajecten rondom asielzoekerscentra de ervaren overlast ‘niet uitzonderlijk’ is. Uit de cijfers van NS blijkt echter dat station Maarheeze hierop een uitzondering is. Het bedrijf meldt dat de inzet van de 100 procent ingangscontrole door vijf beveiligers wat hen betreft noodzakelijk is.

Om de situatie op station Maarheeze beheersbaar te houden, worden alle reizigers gecontroleerd op een vervoersbewijs, dit omdat de controle op een vervoersbewijs in de meeste gevallen aanleiding is voor eventuele escalatie.

Volgens de NS hebben deze maatregelen in 2023 en 2024 voor een beheersbare situatie gezorgd. Het station in Maarheeze is volgens de vervoerder daardoor veiliger geworden voor personeel en reizigers. “Door de invoering van ingangscontroles hebben de meldingen zich verplaatst van de trein naar het station, waar professionele beveiliging staat en er meer ruimte en tijd is om incidenten af te handelen. Op deze manier wordt overlast zoveel als mogelijk beperkt tot het station zelf”, meldt de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer.

Het traject tussen Eindhoven en Weert was langere tijd het traject met de meeste veiligheidsmeldingen, maar sinds de maatregelen op station Maarheeze heeft er een daling plaatsgevonden in het aantal incidenten.

In 2024 werd er door de beveiliging van NS in totaal ruim 3150 keer melding gedaan over een ongewenste situatie op station Maarheeze. In 2023 waren dit er 686, maar is de meting pas halverwege het jaar gestart en in de loop van 2024 nauwkeuriger geworden.

In 2023 waren de voornaamste meldingen: 331 meldingen van belediging medewerker, 106 keer een onregelmatigheid met het vervoersbewijs en rond de dertig meldingen voor bedreigingen van medewerkers, het overtreden van huisregels, hulpverlening en baldadig gedrag.

In 2024 waren de voornaamste meldingen: 1.372 keer een onregelmatigheid met het vervoersbewijs, 538 keer de melding ‘preventief’, 365 meldingen van belediging medewerker, 224 meldingen van overige hulpverlening, 199 meldingen van roken op het station en rond de achttien meldingen voor bedreigingen van medewerkers. Het kan voorkomen dat er meerdere meldingen worden gedaan naar aanleiding van het contact met één reiziger.

Volgens de staatssecretaris laat de NS wel weten dat de overlast aanwezig blijft, met beperktere impact op reizigers en personeel. Het treinstation in Maarheeze krijgt in de landelijke Stationsbelevingsmonitor een 6,7 als algemeen oordeel van de reiziger. Dit station is echter wel één van de stations die op de reizigersbeoordeling van sociale veiligheid na 19.00 uur onvoldoende scoort en daardoor in aanmerking komt voor extra maatregelen.

Staatssecretaris Chris Jansen beëindigt de brief met begrip voor de zorgen. “Veel OV-middelen worden nu gebruikt om de overlast op een relatief klein station beheersbaar te houden. De oplossing kan in mijn ogen niet zijn dat NS het station gaat overslaan. Dit onderwerp heb ik daarom afgelopen vrijdag opnieuw aan de orde gesteld in de ministerraad. Daar is besloten een apart bewindspersonenoverleg te organiseren. Ik vind het van belang dat er duidelijkheid komt voor de NS en een structurele oplossing wordt gevonden zodat de extra beveiliging op het station kan worden afgeschaald.

Download de gratis app van Cranendonck24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:
Advertentie



Ga terug
Advertentie
Advertentie