Luister
muziek
7 augustus 2020 - 08:26
Deel dit artikel:

Metamorfose voor AK De Smeltkroes: ‘Communiceren op 2020-manier’

AktiviteitenKommissie De Smeltkroes heeft een verjongingskuur ondergaan. Een frisse en nieuwe look moet een bredere doelgroep gaan trekken. Het theaterprogramma ligt inmiddels bij iedereen in Cranendonck thuis.

cranendonck24
  / -
  • Beeld - Jos Meusen
Advertentie

Het oubollige imago schuiven ze bij AK De Smeltkroes aan de kant. Meer Facebook, meer online, een nieuw logo én nieuwe huisstijl. Het zijn belangrijke aspecten waarmee de commissie een jonger publiek wil gaan trekken. Meer dertigers en veertigers moeten op het programma af komen. Daarnaast is het vanaf nu mogelijk om online kaartjes te kopen. “We pakken het professioneler aan”, vertelt Henk Versluis, voorzitter van de werkgroep.

Versluis vertelt dat ze merkten dat mensen behalve via de folder alleen nog maar bereikt werden met borden langs de weg. “Je probeert altijd meer bezoekers te krijgen. Toen dachten we: we moeten wat meer met Facebook doen. Daar is het begonnen”, vertelt hij. “We hebben toen een voorstel gedaan om door te pakken en het echt te vernieuwen. Want stilstand is achteruitgang. Eigenlijk was het bestuur vrij snel overtuigd.”

Steeds ouder publiek
Jos Sweens, ook deel van de werkgroep, vult aan: “We merken dat het publiek grijzer wordt, terwijl de cabaretiers steeds jonger zijn. Er komt geen verjonging in. Daarom moeten we meer communiceren op een 2020-manier.”

Over dat nieuwe jasje staat een uitgebreid verhaal in het programmaboek van 2020-2021. We citeren: “Net zoals de voorstellingen en exposities steeds met hun tijd waren meegegaan, zo constateerde de commissie dat de aankleding van AK De Smeltkroes zelf ook wel wat modieuzer mocht.” In het nieuwe logo zie je vier prominente kleuren. De activiteiten van de vier werkgroepen worden hierin elk vertegenwoordigd door een eigen kleurbundel.

Gok
Dat programmaboek is een aantal weken geleden bij iedereen in Cranendonck op de mat gevallen. Maar door corona was het lang onzeker of het er wel zou komen. “Het is echt een gok om dit uit te geven”, zegt Sweens. “Daarom staat er ook een disclaimer in het boekje. De website is dan ook belangrijker dan ooit. Daarin staat het laatste nieuws over de activiteiten.”

Want in die voorstellingen is al heel veel geschoven. Zo moeten er shows ingehaald worden en zijn er voorstellingen verplaatst, nadat alles eerst on hold is gezet door corona. Of het huidige programma in stand blijft, is dan ook onzeker. “Als de voorstellingen geannuleerd worden door ons of de artiest, dan krijgen de gasten hun geld terug. Als het verzet wordt, blijft het ticket geldig”, vertelt Sweens.

Eerste voorstelling
Versluis en Sweens smachten naar 12 september. Dan wordt de zaal door cabaretier Marlon Kicken gevuld met honderd bezoekers. Een derde van wat er normaal gesproken in de zaal kan. Omdat kaartjes vaak per twee verkocht worden, zijn de meeste stoelen ook per twee opgesteld met telkens anderhalve meter daartussen. Er zijn echter ook losse stoelen verkrijgbaar. Versluis: “We moeten afwachten wat het doet. Hoe is het gevoel met honderd man? Ook voor de cabaretier of band is het heel anders.”

Met een trots gevoel sluiten de heren het interview af. “We zijn blij met wat er nu ligt”, vertelt Sweens als hij naar het programmaboek kijkt. “We hebben er alles aan gedaan. We hopen dat het een ‘avondje uit’ wordt, ook voor de nieuwe en jongere doelgroep.”

Download de gratis app van Cranendonck24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:
Advertentie



Ga terug
Advertentie
Advertentie