Door struggles met het uiten van haar geaardheid in Budel en de bewijsdrang naar haar vader, liep Lisette Vlassak (27) totaal aan haarzelf voorbij. Die inspiratie stopt ze nu in haar eigen film, die later dit jaar op NPO 3 te zien zal zijn. “Ik voelde dat homo of lesbi zijn als raar werd gezien. Dat je vies werd aangekeken.”
Als regisseuse heeft ze de leiding over de opdracht. Het is een afstudeerproject van de Filmacademie in Amsterdam. Om haar heen heeft ze een team van 18 andere studenten. “Zo heeft iedere student een andere richting in de filmwereld gekozen. Stan Oversteegen uit Maarheeze doet bijvoorbeeld VFX”, vertelt Lisette. Hij is dus verantwoordelijk voor de visual effects. De totale crew van de film bestaat uit zo’n dertig personen.
Het verhaal van de film is dus gebaseerd op de jeugd van Lisette in Budel. “Het is een soort metafoor.” COCON, zoals de film heet, gaat over de 14-jarige natuurliefhebber Sonny, die ook worstelt met hoe hij zich voelt en is. “Hij krijgt een natte droom en van daaruit beginnen er puberale gevoelens te ontwikkelen”, vertelt Lisette. “De film gaat veelal over zelfacceptatie. Sonny kijkt bijvoorbeeld naar de mooiste meisjes in zijn klas, maar ook naar zijn zus, waar hij gevoelens voor ontwikkelt. Daarnaast gaat het om een stukje verharding.” Lisette verwijst naar haar eigen ervaring: “In een dorp is het vaak zo dat de vaders wat harder zijn. Niet lullen maar poetsen. Het hoofdpersonage van deze film heeft daar best wel moeite mee, omdat die heel gevoelig is.”
‘Er is iets mis met mij’
En die twee verhalen zijn goed te vertalen naar de ervaringen van de jonge regisseuse. “Op mijn twaalfde merkte ik dat ik meer en meer naar meisjes ging kijken. Zo keek ik in groep acht bijvoorbeeld veel naar de juffrouw”, legt Lisette uit. “Ik dacht echt: wat moet ik hiermee? Ik had het idee dat dit echt niet kon. ‘Er is iets mis met mij, ik mag dit niet zijn, ik mag dit niet voelen’. Mijn omgeving in Budel was best wel bedrukkend. Ik kon niet helemaal mezelf zijn.” En dat zorgt ervoor dat Lisette ontzettende moeite heeft met het vinden van haar weg. Ook vanuit haar familie en gezin kreeg ze te horen dat ze het als lesbi waarschijnlijk moeilijker zou krijgen dan wanneer ze hetero zou zijn.
Vader
Daarnaast probeerde ze zichzelf te ontpoppen in haar vak. En de hoop dat haar vader zou zien wat ze deed en waar ze goed in is. “Ik heb gemerkt dat mijn pa het niet makkelijk voor mij heeft gemaakt”, vertelt ze. “Hij werkte ontzettend veel en daardoor zag ik hem heel weinig. Ik heb heel veel willen doen om hem te laten zien wat ik doe en kan, maar ik kreeg weinig bevestiging van hem. Daardoor bleef ik telkens harder rennen en ben ik mezelf ook voorbijgelopen.” Desalniettemin neemt ze haar vader niets kwalijk. “Ik weet zeker dat mijn pa het beste met me voor heeft. En ik hou ook ontzettend veel van ‘m.”
Uit de kast
Lisette begon zichzelf pas écht te ontpoppen toen ze op haar 22ste uit de kast kwam. Dat was toen ze naar de Filmacademie ging. “In de afgelopen jaren heb ik me heel erg ontwikkeld. Ik weet nu wie ik ben en iedereen is een beetje met me meegegroeid”, legt ze uit. “Voor mijn vader en moeder was het wel even dat ze met beide benen op de grond werden gezet. Want ik heb best veel vriendjes gehad. Ze begrepen dan niet waarom niemand bleef plakken.”
“Bepaalde vriendjes vond ik ook echt leuk en fijn. Daardoor heb ik veel ontdekt van het leven. Maar ik heb ook veel vriendjes gehad waarvan ik wist dat ik niets voelde, maar niet wist wat ik met mijn leven aan moest.” Het vormde allemaal de basis voor de korte film van zo’n 25 minuten.
Ook haalde Lisette inspiratie uit onder meer de drama-komedie The End of the F***ing World. “Ik vind Nederlandse films over het algemeen best wel braaf. Ik wil graag grenzen opzoeken en er soms een beetje overheen gaan.”
Ervaring heeft ze inmiddels al ruimschoots opgedaan. Zo werkte ze mee aan reclames voor Primera, stond ze op de set van De Helleveeg en regisseerde ze zelfs de videoclip van Skyward van Davina Michelle.
Draaien in Gastel en Budel
12 mei starten de draaidagen, tot de 24ste. Onder meer DAF-garage Clement in Gastel en een straat in Budel dienen als decor. “Ik woon in Amsterdam, maar ik ben nu dus weer vaak in Cranendonck.” Aan het einde van dit jaar zal COCON te zien zijn op NPO 3. Daarna is het ook nog een hele tijd te bewonderen op NPO Start, is het te zien bij Eye Filmmuseum in Amsterdam en op verschillende filmfestivals.
Voor de bekostiging van de film is een crowdfunding gestart. Het doel is om 10.000 euro binnen te halen. Inmiddels staat de teller op ruim 7.200 euro. Wil je ook je bijdrage leveren, klik dan HIER.
Download de gratis app van Cranendonck24 en mis niets → Apple | Android