Hier lees je het laatste nieuws van gemeente Cranendonck. Iedere week verschijnen hier de ingekomen aanvragen, verleende vergunningen, werkzaamheden et cetera. Download onze gratis app en mis niets.Bekendmakingen
Ingekomen aanvragen
Nieuwstraat 46, Budel: ombouwen van een commerciële ruimte tot woningen
Hoogstraat 10, Gastel: nieuwbouw van een bewaarplaats
Nabij Putten Heide, Maarheeze: kappen van 2 bomen
Puttenstraat 3, Maarheeze: uitbreiden van woning aan de achtergevel
Midbuulweg 10, Budel: (ver)bouwen van een woonhuis
Verleende vergunningen
Zitterd 20 b, Soerendonk: wijzigen van kelder van eerder verleende vergunning
Diverse plaatsen, Cranendonck: plaatsen van ‘Gedichtentafels’
Emmalaan 11, Maarheeze: realiseren van een aanbouw
Cranendonck 7, Soerendonk: plaatsen van een aanbouw, carport en terrasoverkapping
Hoofdstraat 202 b, Budel-Dorplein: omzetten van een voormalige gymzaal naar appartementen
Verlenging beslistermijn
Puttenstraat 3, Maarheeze: plaatsen van een dakkapel in het voorgeveldakvlak
Exploitatie- en drank- en horecavergunning verleend
Deken van Baarsstraat 4, Budel: exploitatievergunning en drank- en horecavergunning verleend
Evenementenvergunning verleend
Dorpsstraat 36, Soerendonk: Kofferbakverkoop CV De Roesdonkers (25 juli 2021)
Groenstraat 3a, Soerendonk: Fiets 3-daagse Soerendonk (17 t/m 19 augustus 2021)
Jan van Schoonvorststraat 1, Budel: Rommelmarkt KVW Budel (19 september 2021)
Centrum Budel: Zomerbraderie Budel (26 september 2021)
Sloopmelding
Vennenweg 8, Gastel: asbestsanering
Korenbloemstraat 6, Maarheeze: asbestsanering
Burg. Van Poppelstraat 15, Budel: asbestsanering
Rummeling 7, Maarheeze: asbestsanering
Stationsstraat 29, Maarheeze: asbestsanering
Chijnsgoed 9, Maarheeze: asbestsanering
Wet Milieubeheer - melding
Capucijnerplein 9, Budel: Milieumelding activiteitenbesluit
Alle officiële bekendmakingen staan op overheid.nl. U kunt zich ook aanmelden voor de e-mailservice via overuwbuurt.overheid.nl.
Op 27 juli heeft het college besloten dat de kermis in Budel en Gastel in aangepaste vorm doorgaan. Dit betekent dat de kermis in Budel plaatsvindt op de evenementenlocatie aan de Poelderstraat, op een afgesloten terrein met looproutes. Ook kermis Gastel op het St. Cornelisplein wordt omheind met een vaste looproute. Het college heeft hierover gesproken met alle betrokkenen en besloten om de kermis op deze wijze te organiseren, passend binnen de coronamaatregelen, zoals de 1,5 meter afstand, die nog steeds gelden.
Uit de evaluatie van de kermis in Budel-Schoot is gebleken dat het organiseren van een kermis op een afgesloten terrein een passende oplossing is voor vertier in de vakantieperiode in coronatijd. Om zekerheid en perspectief te bieden aan de kermisliefhebbers en -exploitanten is besloten ook de kermis in Budel en Gastel eenmalig op een afgesloten terrein zonder horeca-activiteiten te organiseren.
Budel
Uit eerdere gesprekken met onder andere horecaondernemers in Budel is gebleken dat ze erg graag onderdeel zijn van een traditionele kermis in het centrum maar dat dit met de 1,5 meter-regel niet haalbaar en mogelijk is. Door dit jaar te kiezen voor een aparte familiekermis op het evenemententerrein kunnen de ondernemers in en bezoekers van het centrum maximaal gebruik maken van de mogelijkheden zoals zomerterrassen en de kermisliefhebbers en -exploitanten genieten van een prachtige kermis. Om aan de coronamaatregelen te kunnen blijven voldoen is het van belang om grote drukte te voorkomen. Daarom is besloten dat er in de week van de kermis geen extra activiteiten (zoals podia en optredens) georganiseerd mogen worden.
Besluit
Eventuele versoepelingen in de coronamaatregelen half augustus brengen geen (grote) veranderingen meer in het collegebesluit omdat er dan onvoldoende tijd is voor de voorbereidingen. Het college vindt het jammer dat de kermissen niet op traditionele wijze kunnen doorgaan, maar is blij dat op deze manier tóch een familiekermis georganiseerd wordt. Ze heet de kermisexploitanten van harte welkom in Budel en Gastel en wenst iedereen alvast een fijne kermis toe.
Twee weken terug communiceerde de gemeente over een actie van de NS en onze BOA’s (Buitengewoon Opsporings Ambtenaren). Tijdens deze actie werden instappende en uitgaande passagiers op station Maarheeze gecontroleerd op een geldig vervoersbewijs. Naast deze grotere acties controleren onze BOA’s bijna dagelijks op het station tijdens hun surveillance.
Surveillance door BOA’s
De BOA’s controleren ook dan de in- en uitstappende mensen op een geldig vervoersbewijs. Op het moment dat een persoon geen geldig vervoersbewijs heeft, wordt deze staande gehouden. Er wordt dan gevraagd naar een geldig identiteitsbewijs en de gegevens worden genoteerd. Vervolgens krijgt de persoon de mogelijkheid om alsnog een kaartje te kopen. Doet de persoon dit niet dan wordt deze van het perron verwijderd.
Steward houdt oogje in het zeil
Ook loopt er in de omgeving van het station in Maarheeze regelmatig een steward rond. Deze steward zorgt voor extra ogen en oren op de parkeerplaats en bij de fietsenstalling bij het station. Daarnaast kunnen zij snel met de juiste instanties contact opnemen als het nodig is. De stewards hebben geen specifieke taak en zo ook geen bevoegdheden op het perron. De gemeente wil met het inzetten van stewards het veiligheidsgevoel van de reizigers vergroten. Daarnaast dient het initiatief voor de stewards zelf als opstapje naar betaald werk.
Op maandag 2 augustus vindt het kind- en scheidingsloket van 18.30 tot 20.00 uur plaats in het gemeentehuis in Budel. U kunt gewoon binnenlopen.
Wat is het kind- en scheidingsloket?
Het kind- en scheidingsloket is bedoeld om de nadelige gevolgen voor kinderen van een scheiding te voorkomen, beperken of op te lossen. Een scheiding is enorm ingrijpend voor een kind. Gemiddeld ervaren kinderen van gescheiden ouders ongeveer tweemaal zoveel problemen vergeleken met jeugdigen uit gezinnen waarin de ouders samen zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om emotionele of sociale problematiek, gedragsproblemen of lagere schoolprestaties. Het is belangrijk dat ouders goed communiceren, duidelijke afspraken maken en opvoedkundige samenwerking hebben. Dit om voor een kind een veilige en gestructureerde omgeving te creëren. Het kind- en scheidingsloket kan hierbij helpen.
Voor wie is dit loket?
Het inloopspreekuur is gratis voor ouders uit de gemeente Cranendonck die het voornemen hebben om te gaan scheiden of deze beslissing al hebben genomen. Ook kinderen en andere betrokkenen zoals grootouders, docenten en instanties zijn welkom.
Wat biedt het loket?
Tijdens de openingstijden van het loket kunt u met al uw vragen over (echt)scheiding terecht bij een mediator van Looijmans Coaching & Mediation en een jeugd- en gezinsprofessional van het Sociaal Team Cranendonck. Zij beantwoorden uw vragen meteen of kijken samen met u naar een passende oplossing. Denk hierbij aan vragen zoals:
· Hoe vertellen we onze kinderen dat we gaan scheiden?
· Hoe moet het verder met de zorg voor de kinderen?
· Hoe geef je als gescheiden ouders gezamenlijk vorm aan het ouderschap, zodat een kind loyaal kan zijn naar beide ouders?
· Wat betekent een (echt)scheiding in financiële zin?
· Hoe zit een (echt)scheidingsprocedure in elkaar?
· Zijn er nog mogelijkheden binnen de relatie, zodat een dreigende scheiding alsnog kan worden voorkomen?
· Hoe en wanneer worden de kinderen binnen het huwelijk/ de relatie voorbereid op een scheiding?
· Welke gevoelens spelen er bij de kinderen? Hoe kunnen de kinderen hierin begeleid worden?
Data 2021
2 augustus
4 oktober
1 november
6 december
Download de gratis app van Cranendonck24 en mis niets → Apple | Android