Luister
muziek
19 september 2021 - 15:54
Deel dit artikel:

Onderzoek: Cliënten van zorg en ondersteuning via gemeente Cranendonck zijn tevreden

Cliënten met ervaringen in de zorg en ondersteuning bij gemeente Cranendonck reageren over het algemeen positief. Dat blijkt uit een onderzoek dat gehouden is over 2020.

cranendonck24
  / Redactie
  • Beeld - Pixabay / Foto ter illustratie
Advertentie

In de eerste helft van 2021 heeft de gemeente Cranendonck het jaarlijkse onderzoek naar de ervaringen van cliënten met zorg en ondersteuning uitgevoerd. Alle inwoners van onze gemeente die in 2020 voor het eerst contact hadden gehad met één van de medewerkers van Werk & Inkomen, Sociaal Team of Centrum Jeugd en Gezin (CJG), ontvingen een brief met vragenlijst. Daarnaast ontvingen bestaande cliënten een vragenlijst. In totaal hebben 554 inwoners de vragenlijst ingevuld.

De resultaten van het onderzoek geven inzicht in zaken die goed gaan en de gebieden waar 'de uitdagingen' liggen. In het algemeen zijn cliënten tevreden over de toegang tot de zorg en ondersteuning en de gesprekken met de consulenten. De vragen waarmee inwoners naar het Sociaal Team komen zijn over het algemeen goed beantwoord. Daarbij hoeven mensen doorgaans niet lang op ondersteuning te wachten en de kwaliteit van de ondersteuning is goed en passend bij de hulpvraag. Ondanks personele wisselingen, langdurig zieken en het meer vanuit huis werken vanwege corona, is de bereikbaarheid van de gemeente vrijwel gelijk gebleven.

Vergelijking met andere onderzoeken

De resultaten van 2020 zijn grotendeels vergelijkbaar met eerdere metingen. Er zijn slechts enkele verschillen. Zo is het percentage mensen dat via de sociaal makelaar bij de gemeente terecht is gekomen sinds 2016 gestegen van 3 procent naar 8 procent. Ook lossen cliënten, vergeleken met 2018, in 2020 hun vraag of probleem minder vaak zelf of samen met naasten en vrijwilligers op. De vergrijzing van de bevolking (inwoners leven langer en hebben daarbij meer ondersteuning nodig) biedt hiervoor een logische verklaring.

Coronacrisis

In het onderzoek over 2020 hebben we enkele vragen gesteld die te maken hebben met corona. Uit de resultaten blijkt dat cliënten zich vaker eenzaam voelden tijdens de coronacrisis dan daarvoor. Een derde van de cliënten heeft minder ondersteuning ontvangen als gevolg van de coronamaatregelen. Daarnaast heeft een aantal cliënten langer op ondersteuning moeten wachten. Desondanks geeft de meerderheid (71 procent) aan dat het gewenste resultaat van de ondersteuning of zorg is behaald. Cliënten waarbij de ondersteuning thuis, op locatie of via beeldbellen plaatsvond waren vaker tevreden over de ondersteuning dan cliënten waarbij de ondersteuning telefonisch of op andere wijze verliep.

Onderzoeken in de toekomst

Met ingang van 2021 gaan we de cliëntervaring continue meten (dus op meerdere momenten in plaats van een keer per jaar). Het continu meten levert meer actuele en betrouwbaardere resultaten op. De gemeente bedankt alle deelnemers aan het onderzoek over 2020 hartelijk voor hun medewerking! 

Download de gratis app van Cranendonck24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:
Advertentie



Ga terug
Advertentie
Advertentie