Luister
Live
7 augustus 2022 - 15:47
Deel dit artikel:

Theo van Tilburg is chauffeur voor AutoMaatje: 'Ik wil iets terug doen voor de maatschappij'

Theo van Tilburg is één van de vijftien chauffeurs die als vrijwilliger via Cordaad Welzijn met ANWB AutoMaatje mensen van A naar B brengt. Samen met sociaal werkster Carrie van Hoef vertelt hij enthousiast over de taak die hij op zich genomen heeft.

cranendonck24
  / Evert Meijs
  • Beeld - Evert Meijs

In De Borgh in Budel zitten Theo en Carrie op hun praatstoel om via deze Zorgspecial een inkijk te geven in het werk van de chauffeur die vanuit het project ANWB AutoMaatje voor Cordaad Welzijn in zijn vrijetijd iedereen vervoert die minder mobiel is. “Vreemd, dat zelfs ’s-Hertogenbosch nog eens niet is aangesloten bij dit project en Vught weer wel”, zegt Theo (70) verwonderd. “Een half jaar geleden zag ik een artikel over dit project, waarbij vrijwilligers werden gezocht. Ik heb me meteen aangemeld, want ik rijd graag auto en wil best iets terug doen voor de maatschappij, nu ik men pensioen ben.” Bijna twintig jaar bekleedt hij een managementfunctie op sociale zaken van de gemeente, doet hij indicaties voor verpleeghuizen en is dus gewend om met mensen om te gaan. Dan brengt medewerkster Merle lekkere koffie, met de opmerking: “Jullie hebben even moeten wachten, maar deze heb ik met veel passie gezet.”

In het systeem staat welke chauffeur beschikbaar is

Op de vraag hoe het systeem van AutoMaatje werkt, zegt Carry: “Mensen, wij noemen ze klanten, bellen enkele dagen tevoren 0495-592553, en vragen of iemand hen van A naar B kan brengen en vaak ook weer terug. Belt iemand voor de allereerste keer, dan worden de benodigde persoonlijke gegevens gevraagd en ingebracht in het computersysteem. Vervolgens wordt kort uitgelegd hoe het werkt, dat de rit € 0,30 per km kost plus nog iets extra’s, omdat ook de afstand van de woning van de chauffeur tot het huis van de klant erbij wordt geteld. Dan wordt het precieze adres van de klant genoteerd, de bestemming, de datum en het tijdstip en kan meteen gezegd worden wat de totale kosten zullen zijn voor de rit.” Onmiddellijk wordt via het systeem een chauffeur gezocht die beschikbaar is en zo kort mogelijk bij de klant woont. “Ook zie ik in het systeem of de chauffeur een auto heeft met of zonder hoge instap en of er ruimte is voor de rollator”, legt Carrie uit. Theo glimlacht, want hij heeft onlangs een nieuwe elektrische auto gekocht, met hoge instap.

Theo is uitermate geknipt voor de functie van chauffeur, zo blijkt duidelijk tijdens het gesprek. “Ik vind de relatie klant-chauffeur erg aangenaam. Ik heb inmiddels veertig ritten gedaan en vind het praatje van de klanten altijd leuk. Het sociale aspect spreekt me enorm aan: die babbel, dat contact tijdens de rit. Steeds tel ik weer mijn zegeningen als ik iemand van of naar het ziekenhuis moet vervoeren bijvoorbeeld. Zeker als het zware patiënten betreft die net een gesprek met de arts hebben gehad. Na afloop van de rit zijn de mensen vaak zó dankbaar dat je ze vooruit hebt geholpen.” De klanten rekenen contant af bij de chauffeur, zodat noch ANWB noch Cordaad Welzijn daar tussen hoeft te komen. Op de telefoon van Theo is precies te zien welke rit hij krijgt toebedeeld, met datum, tijd, afstand, tijdstip, bestemming, retour ja of nee en eventuele bijzonderheden die van belang kunnen zijn. Carrie haalt intussen haar laptop en logt in in het systeem. “Ik zie hier dat we half-september zijn gestart en dat we 186 ritten gehad hebben, verzorgd door vijftien vrijwilligers. Voor Cranendonck geldt dat we 37 verschillende klanten vervoerd hebben.”

Ook bellen voor een rikmiddag of familiebijeenkomst

Mag iedereen bellen voor een rit? Carrie: “We plannen geen vervoer als de klant naar een covid-teststraat wil. Dan is het risico voor de chauffeur te groot. Vaccinatie-ritten daarentegen zijn geen probleem. Bovendien houden we graag rekening met de organisaties in Budel-Schoot en Maarheeze die een eigen vrijwilligerscentrale hebben voor vervoer. Dan verwijzen we klanten naar hen terug.” Theo heeft hoofdzakelijk autoritten vanwege een medische achtergrond. “Maar,” benadrukt hij, “mensen denken vaak dat ze alleen maar mogen bellen voor het ziekenhuis of de huisarts. Maar dat is zeker niet waar. Ook als iemand naar een verjaardag wil, of naar de gymnastiek. Ik breng ook mensen naar het rikken. Wat we zeker niet doen is iemand voor een goedkope vakantie naar Monchau brengen. Je hoeft trouwens heus niet in Cranendonck te wonen om gebruik te kunnen maken van de service van Automaatje. We helpen je graag vooruit, mits we een chauffeur beschikbaar hebben.”

Uit het gesprek blijkt dat Theo de klant soms ook met de rolstoel naar binnen brengt in het ziekenhuis. “Af en toe blijft hij daar tot de klant klaar is. Soms gaat dat te lang duren en gaat de chauffeur weer naar huis. Dan kan de klant ’n tweede rit bestellen”, zegt Carry. Chauffeur Theo heeft thuis een spaarpotje waar hij het kilometergeld in deponeert. “Voor de kleinkinderen”, zegt hij. Voor deze schitterende vervoerservice gebruiken de chauffeurs hun eigen auto en het is net als met de koffie van Merle: met veel passie wordt de taak uitgevoerd. Dus bel gerust 0495-59553.

Download de gratis app van Cranendonck24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:

Reageren

Ga terug