2025 wordt een bijzonder jaar voor Foto Rooijmans in Budel. De fotozaak bestaat dan veertig jaar. Een goed moment om eens in het avontuur te duiken, dat begon in het jaar 1985.
Toen Henri en Annemarie Rooijmans de deuren van Foto Rooijmans openden, waren zij niet de enige fotowinkel in Budel. Maar door een goede en snelle service hebben ze zich staande gehouden. “En nu zijn we in nu een begrip in Cranendonck en ver daarbuiten”, vertelt zoon Max Rooijmans.
Max vertelt over de beginfase van Foto Rooijmans: “Toen bestond onze bedrijfsvoering met name uit de verkoop van fototoestellen, albums, lijsten, kleurenfilm en het ontwikkelen van foto's. Doordat vrijwel iedereen een fotocamera had en het altijd weer een spannend feest was of de foto’s waren gelukt, is de ontwikkeling van de kleurenfilm lange tijd een goede business geweest waar wij met veel plezier op terugkijken.”
LEES OOK: Plaats ook een artikel over jouw bedrijf op Cranendonck24
Eind jaren 90 en begin jaren 2000 deed de overgang van analoog naar digitaal zijn intrede. Tel daarbij de opkomst van het internet én de grote multinationals op, waardoor de markt flink veranderde. Door deze globale bewegingen werden er minder foto's ontwikkeld en kleurenfilms verkocht, waardoor de zoektocht naar alternatieven om te blijven bestaan van essentieel belang werd voor Foto Rooijmans.
Max: “Voor mijn vader was de keuze vrij snel gemaakt. Namelijk het toeleggen op een specialisatie in een langgekoesterde hobby, het observeren van vogels met verrekijkers en spotting scopes. Door ons te specialiseren in verrekijkers en spotting scopes hebben wij als fotowinkel na al die jaren nog steeds bestaansrecht in een kleinere gemeente als Cranendonck.” Deze specialisatie zorgt er volgens Max voor dat mensen vanuit heel Nederland en België naar Budel komen voor een goed advies, groot aanbod en goede prijs. “Met verschillende merken zijn we zelfs de grootste van de Benelux.”
Met de komst van de smartphone werd de verkoop van fotocamera’s minder. Niet iedereen had een fotocamera nodig om foto’s te maken en veel mensen nemen genoegen met de kwaliteit van een smartphone. “Hierdoor moesten wij ons verder specialiseren én hebben we tegenwoordig een totaalassortiment in natuurobservatie, waarbij wij naast verrekijkers, spotting scopes en fotocamera’s ook warmtebeeldkijkers en wildcamera’s verkopen”, vertelt Max.
Toch blijft fotografie een passie voor de familie Rooijmans en hebben ze dit nooit kunnen loslaten. “Met een markt die door de jaren heen flink is veranderd, hebben wij de keuze gemaakt om ons te focussen op puur een enkel merk waarmee wij zelf ook fotograferen, namelijk Nikon. Door deze focus hebben wij ons kunnen opwerken tot het hoogste dealerschap binnen Nikon en zijn we tegenwoordig pro-dealer. Dit zorgt ervoor dat wij een uitgebreid assortiment kunnen aanbieden van Nikon en ook meer ondersteuning krijgen vanuit hen.”
Max vertelt dat hij is opgegroeid met fotografie en respect voor de natuur. Daar voegt hij nog aan toe: “En ik werd op jonge leeftijd meegenomen door mijn vader om vogels te spotten. Ondanks deze passie voor fotografie en natuur, heb ik niet altijd de intentie gehad om de winkel over te nemen. Dit komt vooral doordat ik ook bekend was en ben met de mindere aspecten van het ondernemen, zoals ik dit bij mijn ouders zag. Toch heb ik mij niet laten afschrikken en heb ik na het behalen van mijn studie de kans gepakt om het bedrijf van mijn ouders over te nemen.”
Max heeft niet stilgezeten als mede-eigenaar. “Een van de eerste dingen die ik heb gedaan is zelf een nieuwe website bouwen, zodat we beter vindbaar zijn op internet. Onze reclame ging tot dat moment met name via mond-tot-mond en advertenties in clubbladen van verenigingen die wij sponsoren. Onze website kwam net online voordat de coronapandemie uitbrak. Hierdoor bleven we goed bereikbaar voor klanten en konden mensen ook online bestellingen doen. Dit heeft er mede voor gezorgd dat wij de coronaperiode goed hebben doorstaan.”
Ondanks dat ze tegenwoordig ook online hun producten aanbieden, heeft fysiek klantcontact in de winkel de voorkeur. “Behalve dat dit een socialer karakter kent, kunnen we hiermee ook advies op maat geven. Onze klanten zijn gepassioneerd en enthousiast over hun hobby. Met name het observeren en tellen van vogels. Dit levert leuke en interessante gesprekken op en maakt dat wij eveneens met passie en enthousiasme ons werk uitvoeren.”
Download de gratis app van Cranendonck24 en mis niets → Apple | Android