Luister
muziek
28 Augustus 2021 21:19
Deel dit artikel:

FOTO'S: Landelijke media duiken op cold case Wies Hensen: 'Alles voor de aandacht'

NOS, Omroep Brabant, Hart van Nederland, RTL Boulevard. Een greep uit de media die zaterdag bijeenkwamen aan de Poelderstraat in Budel. Allemaal om verslag te doen van een sterk staaltje techniek dat de politie inzet om de cold case van Wies Hensen uit Budel op te lossen.

cranendonck24
  / Stijn van Mierlo
  • Beeld - Harm van Leuken
Advertentie

Het verhaal van Wies is sinds een week weer het belangrijkste onderwerp van Budel en omstreken. In 1989 verdween de 32-jarige Bulander plotseling na een avondje op de kermis in haar dorp. Ze werd dood teruggevonden in een droge sloot aan de Loonderweg in Dommelen. Sindsdien doen er tal van verhalen de rondte over de dood van Wies, zijn er verschillende personen aangehouden en verhoord, maar is er nog geen dader aangewezen.

Maar nu is er een doorbraak in de zaak. Door verbeterd DNA-onderzoek heeft de politie een DNA-profiel kunnen maken van sporen die ze destijds vonden. Dit DNA-profiel is van een man en lijkt van de dader te zijn. Die dader is echter nog onbekend. "Als we nieuwe verdachten vinden, kunnen we nu hun DNA vergelijken met het gevonden DNA. In het verleden hebben we een aantal mannen gearresteerd. Zij zijn geen verdachten meer. Hun DNA komt ook niet overeen met het gevonden DNA", zegt de politie.

Virtual Reality (VR)

Aan de Poelderstraat, bij de kermis van Budel, is een vrachtwagen van de politie geplaatst. Het gaat om het zogenoemde Mobiel Media Lab (MML) van de politie. Bezoekers kunnen hierin plaatsnemen op een stoel en krijgen een video te zien. In die video wordt uitgelegd wat de zaak inhoudt en waarom het MML ingezet is. Vervolgens krijg je een Virtual Reality-bril op. Met deze VR-bril waan je je op de plaats delict, waar Wies 32 jaar geleden gevonden is. Je kunt verschillende video's kijken die meer informatie geven over de zaak.

Tips druppelen binnen

Het is allemaal om aandacht te trekken voor de cold case en Budel en omgeving wakker te schudden, zo legt Dion Luijten van de politie uit. "Het is allemaal om de aandacht te trekken van de mensen die misschien wat meer kunnen vertellen. De hulp van de media is dan heel fijn." Dat die media-aandacht helpt, blijkt wel uit het aantal tips dat binnengekomen is sinds de grote campagne is gestart, een week geleden. "Er zijn zo'n twintig tips binnengekomen. Sommige zijn bruikbaarder dan de anderen", ligt Luijten toe.

Download de gratis app van Cranendonck24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:
Advertentie



Ga terug
Advertentie
Advertentie